Znalost základních stupnic a jejich praktické používání bývá zejména začínajícími muzikanty
vnímáno jako strašák. Je třeba si ale uvědomit, že i bez znalosti not
se lze naučit využívat základy hudební nauky.
Níže uvádím pouze základní stupnice, ale samozřejmě
bychom mohli pokračovat ostatními druhy stupnic - bluesových, jazzových a orientálních + jejich kombinací.
Intervaly, stupnice a základy tvorby akordů mají význam hlavně pro muzikanty, kteří chtějí umět improvizovat
a lépe se orientovat v hudbě.
Vznikaly převážně ve středověku a byly vedeny více melodickým, než harmonickám
charakterem . Základem těchto stupnic jsou mody. Tyto mody mají podle tercie
charakter mollový, nebo durový.
Zde je třeba pro pochopení znát stupnici Cdur, a vědět, že půltóny jsou mezi tóny
e-f a h-c. Všechny mody se tak zkládají pouze z tónů
c, d, e, f, g, a, h. Pouhým posunem celé řady o jeden tón výše, vznikne vždy následující modus
, který má ovšem již jiné vzájemné intervalové uspořádání vzhledem k nové tónice.
jednotlivé stupně se nazývají:
I. tónika
II. supertónika
III. vrchní medianta
IV. subdominanta
V. dominanta
VI. spodní medianta
VII. citlivý tón
Charakteristickým tónem mollových stupnic je snížený III. stupeň (tercie).
Každá durová stupnice má svoji souběžnou mollovou stupnici, která obsahuje
stejné tóny (např. Cdur má stejné tóny jako Amoll).Tyto mollové
stupnice se nazývají přirozené (aiolské).
Jinak : mollovou přirozenou stupnici (souběžnou) vytvoříme z durové stupnice
opsáním jejích tónů od jejího VI. stupně. (pozn.: vzpomínáte na mody výše?). Tím s nám
intervaly posunou a tercie bude snížená (malá tercie)
Příklad:
Ze stupnice Cdur (c,d,e,f,g,a,h) vytvoříme novou mollovou opsáním původní stupnice od VI. stupně (a,h,c,d,e,f,g).
Tato nová stupnice se jmenuje podle prvního tónu a s přídavkem moll - zde tedy stupnice Amoll.
Tato stupnice nemá citlivý tón.
Amoll přirozená = a h c d e f g
Protože přirozená (aiolská) stupnice neobsahuje citlivý tón, vznikla z potřeby sekundového
vedení hlasu k základnímu tónu tato harmonická stupnice, která má oproti mollové přirozené
zvýšený VII. stupeň.
Amoll harm. = a h c d e f g#.
Tato stupnice má durovou i mollovou variantu. Charakteristické jsou skoky
o délce 1,5 tónu.
Durová cikánská stupnice
Má oproti klasické durové stupnici snížený II. a VI. stupeň ("-" označuje béčko) .
Intervaly : 1,2-,3,4,5,6-,7, ( Cdur cik. c db e f g ab h )
Mollová cikánská stupnice
Vznikne z harmonické stupnice moll zvýšením jejího IV. stupně
Intervaly : 1,2,3-,4+,5,6-,7, ( Cmoll cik. c d eb f# g ab h )
Tato stupnic pochází z Číny a její zvláštností je, že nemá půltónové vzdálenosti
mezi stupni a obsahuje pouze 5 tónů. Z toho vyplývá,
že vzhledem k jejímu intervalovému uspořádání je široce použitelná zejména při improvizaci.
Cpent. je tvořena z 1,2,3,5,6 stupňě durové stupnice, např. v Cdur : c,d,e,g,a
- má durovou tercii a nachází se současně ve třech tóninách (na 1.stupni v Cdur,
na V. stupni v Fdur a na IV. stupni v Gdur) .
Z hlediska praktického použití by vás ještě mohl zajímat její modus na V. stupni,
který má mollovou tercii, nemá citlivý tón a bývá hojně užíván v blues, rocku i country:
Cpent. blues je tvořena : 1,3-,4,5,7- stupně durové stupnice, např. v Cdur : c eb f g hb
Tato stupnice postupuje po celých tónech : c d e f# g# a#
Samozřejmě výše uvádím pouze základní stupnice, ale existuje je jich mnoho dalších, z nichž
některé jsou vždy specifické pro určitý druh hudby , nebo se liší podle
etnika či územní ke kterému se vážou (blues, country, rock,... , čínské, orientální, španělské ...).