Z výše vypsaného příkladu je zřejmé, že že první tón následujícího modu leží na 2 stupni modu výchozího
a pořadí tónů se nemění. Co se tedy mění v jednotlivých modech, když všechny se zkládají ze stejných tónů ??? - je
to intervalové uspořádání vzhledem k základnímu tónu modu.
Pokud máte pocit že výše uvedený přehled je jen několik tónů jen nějaký nesmyslný soupis
stále stejných tónů - z zásadě nejste daleko od pravdy. Vtip je v tom, že posunutím
řady tónů vždy o jeden se posouvají i vzájemné intervaly mezi jednotlivýmu stupni daného
modu.
Pro výraznější vyzkoušení melodického zabarvení těchto stupnic, si nahrajte jako doprovod
tónický kvintakord ( durový nebo mollový, podle charakteru daného modu) a vyzkoušejte si
daný mod pod tímto doprovodem přehrát.
Např.: pod Jónský modus si zahrajte C, u Dórského Dmi, u Frygického Emi ap.
K využití těchto informací v praxi je třeba se již alespoň lehce orientovat v intervalech, akordech a stupnicích, nebo mít dostatečné hudební cítění - většinu modů již znáte minimálně z poslechu a některé možná používáte aniž byste o tom věděli.