V této kapitole uvedu základní teorii k tvorbě akordů , pokud hledáte jak se akordy (hmaty) na kytaru hrají,
přejděte do kapitoly
Přehled hmatů
Jak již bylo uvedeno v
Základních pojmech
, akordem je souzvuk alespoň 3 různých tónů. Souzvuk
c1-e1-c2 tedy není akordem, protože obsahuje pouze dva různé tóny.
Všechny zde uvedené tvary akordů budou pro jednoduchost vztaženy k základní stupnici Cdur. U akordu
bude vždy uvedeno intervalové uspořádání a pomocí zvýšených a snížených tónů.
Zvýšený tón (křížek) zde v textu bude značen jako "+" a snížený tón (béčko) zde v textu jako "-" . Podle
zvýšených a snížených tónů poznáte rozdíly oproti základní stupnici Cdur.
Takže k rychlému pochopení akordů vám stačí znát stupnici Cdur a pamatovat si že obsahuje půltóny
mezi 3-4 a 7-8 stupněm.
Každý tvar akordu, který si odvodíte , nebo opíšete
z následujícího textu, můžete následně najít např. na kytaře
pomocí pomocí Mapy hmatníku.
Do jiné tóniny lze tyto akordy převést pomocí Transpozize ( info i v závěru této kapitoly), nebo
postačí vypsat si na papír durovou stupnici dané tóniny a podle intervalů
uvedených u akordu vybrat + upravit příslušné tóny.
c | d | e | f | g | a | h | ... jednotlivé tóny stupnice |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... jednotlivé stupně stupnice |
Následující tvary akordů jsou uvedeny v tónině C, ale např. pro získání tónů
akordu Gmaj7 postačí napsat si příslušnou durovou stupnici ( pro Gmaj7 to bude stupnice Gdur) a pomocí níže uvedeného tvaru akordů
maj7 vypsat dané stupně.
Durové akordy | |||
C | 1,3,5 | c,e,g ... vypsat z libovol. durové stupnice 1,3 a 5 stupeň | |
C7 | 1,3,5,7- | c,e,g,hb | |
Cmaj7 | 1,3,5,7 | c,e,g,h | |
Csus4 | 1,4,5 | c,f,g | |
C6 | 1,3,5,6 | c,e,g,a | |
C7/sus4 | 1,4,5,7- | c,f,g,hb | |
C9 | 1,3,5,7-,9 | c,e,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9 | |
Cadd9 | 1,3,5,9 | c,e,g,d | |
C9- | 1,3,5,7-,9- | c,e,g,hb,db | |
C11 | 1,3,5,7-,9,11 | c,e,g,hb,d,f ... někdy se nahrazuje Cadd11 | |
Cadd11 | 1,3,5,11 | c,e,g,f | |
Mollové akordy | |||
Cmi | 1,3-,5 | c,eb,g | |
Cmi7 | 1,3-,5,7- | c,eb,g,hb | |
Cmi/maj7 | 1,3-,5,7 | c,eb,g,h | |
Cmi6 | 1,3-,5,6 | c,eb,g,a | |
Cmi7/5+ | 1,3-,5+,7- | c,eb,g+,hb | |
Cmi9/maj7 | 1,3-,5,7,9 | c,eb,g,h,d | |
Cmi9 | 1,3-,5,7-,9 | c,eb,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9 | |
Cmi/add9 | 1,3-,5,9 | c,eb,g,d | |
Transpozice akordů probíhá podle kvartového a kvintového kruhu - viz. Stupnice - teorie .
Níže vám uvádím pomůcku, podle které si bez problémů přetransponujete jakoukoliv
píseň do libovolné tóniny.
Pomůcka - řada:
...,Hbb,Fb,Cb,Gb,Db,Ab,Eb,Hb,F, C,G,D,A,E,H,F#,C#,G#,D#,A#,E#,H#,F##,F##,...atd.
Může se stát, že vám někdy vyjdou enharmonicky zaměnitelné tóny (akordy) akordy , např. H#=C, C##=D, G#=Ab. Je to logické,
mezi C a D je vzdálenost jednoho tónu a když tón C zvýšíme o dva půltóny, bude znít stejně jako tón D.
Tomuto se říká enharmonická záměna - tóny zní stejně, jde o tentýž tón (nebo akord), ale může mít více názvů.